close
رزرو آنلاین هتل
حقایقی جالب درباره‌ دوچرخه سواری
loading...

ایرانگردی و ایرانشناسی،دوچرخه سواری،طبیعت گردی،مطالب خواندنی و.......

دوچرخه‌سواری از دیرباز نه به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک تفریح سالم، مفرح و مفید شناخته شده است. در ظاهر همه چیز ساده به نظر می‌رسد زانوانی که بالا پایین می‌روند و چرخ محرک را به حرکت در می‌آورند، اما در پس همین حرکات ساده معجونی از تبدیلات نیرو و انرژی هم در دوچرخه و هم در…

سایت رسمی گروه انسانهای سبز
کانال رسمی گروه انسانهای سبز

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
آژانس هواپیمایی خودتون باشید 3 210 ehsankhodayari
انسانهای آرمانگرا 0 35 Manager
کلیسای گئورگ مقدس در بوشهر 0 75 shayan
معرفی روستای ورکانه معروف به چشمه قل قل 0 62 shayan
دانستنی های مهم در مورد اهواز شهری که خواب ندارد 0 68 shayan
پل دختر میانه 0 145 pine-site
عکسی از عجایب دنیا 0 225 nsptour
معرفی انواع ریل کابینت بلوم 0 253 cafitt22
راهنمای خرید بهترین سینک ظرفشویی خارجی و ایرانی در بازار 0 197 jahanyaragh22
دستگاه CNC حکاکی و برش تخت نوین تاک مدل 2030 NRC 0 208 woodiner22
صفحه روی کابینت hpl 0 200 sadava222
دیدنیهای مشهد 2 559 irhotel
ماشین آلات صنایع چوب چیست؟ 0 252 woodiner22
جام جهانی 2018 با دوچرخه 0 298 Manager
ورزش‌های سنتی ایرانی 0 403 bahar25
ویزای ایران و روسیه لغو شد 0 332 gorji
رویداد نمایشگاه قایق های بین المللی 1 546 gorji
برج خلیفه 0 437 hana98
نکاتی که باید در مورد سفر به دبی بدانید 0 419 hana98
بهترین هتل های ارمنستان 0 400 hana98
بازدید از تئاتر پانتومیم در تور ارمنستان 0 421 hana98
روستای KHND کند 0 388 hana98
بازدبد از چلیپا سنگ نوراتوس در تور ارمنستان 0 385 hana98
ورود گردشگر به ایران رو به نزول 1 2141 minoog
5 غار زیبا در مالزی 0 383 minoog
آبشار قلعه جوق 0 608 shayan
چشمه صدقيان 0 481 shayan
آبشار شلماش 0 449 shayan
منطقه حفاظت شده مراکان 0 459 shayan
چشمه کلوانس 0 424 shayan

دوچرخه‌سواری از دیرباز نه به عنوان یک ورزش بلکه به عنوان یک تفریح سالم، مفرح و مفید شناخته شده است. در ظاهر همه چیز ساده به نظر می‌رسد زانوانی که بالا پایین می‌روند و چرخ محرک را به حرکت در می‌آورند، اما در پس همین حرکات ساده معجونی از تبدیلات نیرو و انرژی هم در دوچرخه و هم در بدن ورزشکار وجود دارد.


پایگاه علمی – تحقیقاتی Popular Mechanics در گزارشی جالب و متفاوت به بررسی نکات نه چندان پیدای رشته‌ی دوچرخه‌سواری پرداخته است.

* تاثیر گرما و فشار هوا بر سرعت رکابزنان Cyclingهمه دوچرخه سواران می دانند که هنگام رکاب زدن در سربالایی ها باید مقداری از انرژی خود را صرف مبارزه با جاذبه کنند، اما یکی از فاکتورهایی که همیشه با کارایی دوچرخه سواران مقابله می کند، هواست. دانشمندان متوجه شده اند که چگالی هوای خشک، در فشار سطح دریا (۷۶ میلی متر جیوه) و دمای نزدیک به ۵ درجه سانتی گراد به ۱٫۲۱۵ کیلوگرم بر متر مکعب می رسد. تیم ایرو دینامیک خوب دوچرخه نیز می تواند تا حدودی مقاومت هوا را کاهش می دهد.


دوچرخه‌سواران و دانشمندان تلاش خود را برای مبارزه با این جاذبه، متوقف نکرده‌اند. در المپیک لندن ۲۰۱۲، دمای محیط پیست ولدروم را به ۲۷ درجه سانتی‌گراد افزایش دادند تا هوا رقیق‌تر شود و رکورد جهانی پیشرفت کند.

 

هر چند، در محیط آزاد، تنها راهکار برای مبارزه با هوا، مسابقه دادن در سطوح مرتفع تر زمین است جایی که تراکم هوا کمتر باشد. این یکی از دلایلی است که جنی لونگو در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۶ مکزیکوسیتی را برای ثبت رکورد ساعتی جهان خود انتخاب کرد.

 

در ارتفاع ۲۲۳۷ متری از سطح زمین، چگالی هوای خشک در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد به پایین‌تر از یک کیلوگرم بر متر معکب(یک هزارم چگالی آب) کاهش پیدا می‌کند. لنگو در مقایسه با دوچرخه‌سواری‌های گذشته خود در سطح دریا، در این دوچرخه‌سواری نزدیک به یک و نیم کیلومتر بر ساعت‌تر سریع‌تر رکاب زده‌است.


* این مغز دروغگو! مغز به بدن دروغ می گوید و مانع از به کارگیری تمام انرژی بدن می شود! مغز به وسیله خستگی یا درد به ما هشدار می دهد تا سرعت خود را کم کنیم یا حرکت را متوقف کنیم. زیرا فکر می کند ممکن است بدن آسیب ببیند. هر چند که دوچرخه سواران حرفه ای از طریق تمرین های خود به این حقیقت رسیده اند که می توانند این هشدارها را نادیده بگیرند و مانع درد را پشت سر بگذراند تا سریع تر به خط پایان برسند و همه انرژی خود را مصرف می کنند.


این به این معناست که آمادگی ذهنی می توان به اندازه آمادگی جسمانی حائز اهمیت باشد. در یک تحقیق دمای هوا به تعدادی از دوچرخه سواران به طور عمدی کمتر از واقعیت اعلام شد . نتایج نشان داد که این دوچرخه سواران که فکر می کردند هوا خنک تر است، سریع تر از دوچرخه سوارانی که دمای واقعی هوا را می دانستند، رکاب زدند!


انتخاب موسیقی مناسب برای هر دوچرخه سوار به هنگام آموزش، یکی از زمینه های در حال پیشرفت به وسیله کارشناسان است. برای یافتن راه های پیوند دادن حالات احساسی با آموزش تکمیلی، تحقیقات زیادی صورت گرفته است. بنابراین احساسات نیز می توانند تاثیرات مثبتی بر کارایی ورزشکاران بگذارند.


* دوچرخه سواری سریعترین حرکت با کمک نیروی عضلانی یک نفر را بر دوچرخه سوار کنید و شاهد کارآمدترین مخلوق روی زمین باشید. هیچ موجود زنده دیگری نمی تواند با مصرف چنین انرژی کمی، به خودی خود جابجا شود و تازه این تنها زمانی است که به زمین مسطح دوچرخه سواری می کند، اگر در سراشیبی باشد ، انرژی رایگان جاذبه زمین نیاز به انرژی انسان را کاهش می دهد.


اگر یک دوچرخه سوار و یک شخص پیاده به میزان یکسان انرژی مصرف کنند، تاثیر دوچرخه باعث می شود که سرعت دوچرخه سوار سه برابر باشد. به هنگام راه رفتن با سرعت متوسط، یک شخص پیاده شش برابر بیشتر از یک دوچرخه سوار انرژی مصرف می کند.


دویدن نیز چهار برابر بیشتر از دوچرخه سواری انرژی مصرف می کند. نه دوندگان و نه هیچ ورزشکار دیگری که با انرژی خود حرکت می کند و نه حتی سریع ترین ورزشکار دنیا ، نمی توانند به پای یک دوچرخه سوار برسند.


یوسین بولت در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ برلین، با سرعتی بیش از ۳۷ کیلومتر بر ساعت دوید و رکوردش زیر ۱۰ ثانیه بود. جرمی وودراسپون ، اسکیت باز پر سرعت، پیستی به طول ۵۰۰ متر را با سرعت بیش از ۵۳ کیلومتر بر ساعت طی کرد و رکورد جهانی را به نام خود ثبت نمود.


اما هیچ ورزشکاری نمی تواند با اسکیت یا دویدن سریع تر از کریس بوردن حرکت کند که در یک ساعت بیش از ۵۶ کیلومتر را طی کرد. اولین رکورد را در سال ۱۹۹۶ در پیشت ولدروم منچستر به ثبت رساند. وقتی صحبت از جابجایی با قدرت عضلات است، هیچ راهی سریع تر از دوچرخه نیست.


* جاده های امن و تشویق مردم به دوچرخه سواری هر چقدر مردم بیشتر دوچرخه سواری می کنند، جاده ها امن تر به نظر می رسد. این امنیت فقط برای دوچرخه سواران نیست، بلکه برای همه کاربران جاده هاست و حتی رانندگان نیز از تاثیر دوچرخه ها متعجب شده اند.


در پورتلند، بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ ، مرگ و میر ناشی از تصادفات از ۴۶ عدد در سال به ۲۸ عدد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که تعداد سفرها با استفاده از دوچرخه در سال ۲۰۰۷، چهار برابر شده و شش درصد از کل سفرهای جاده ای را به خود اختصاص داده است. به همین ترتیب، استفاده از دوچرخه در هلند بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۷ ، ۴۵ درصد افزایش داشته در حالی که آمار مرگ و میر در دوچرخه سواران تقریبا ۴۰ درصد کاهش داشته است.


در برلین بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ ، سهم سفرها با استفاده از دوچرخه دو برابر شده و به ۱۰ درصد از کل سفرها رسیده است و آمار صدمات جدی وارد شده به دوچرخه سواران ۳۸ درصد کاهش داشته است. فهمیدن علت بالا رفتن میزان ایمنی جاده ها زیاد سخت نیست.


با بالا رفتن تعداد دوچرخه سواران در جاده ها ، حضورشان مشهودتر خواهد بود و رانندگان در قبال آنها محتاط تر خواهند شد.وقتی تعداد بیشتری دوچرخه سوار وجود داشته باشد ، شهرها امکانات و جاده های امن تری را برای آنها فراهم می کنند.


همچنین، تعدادی از رانندگان به دوچرخه سواری رو می آورند، بنابراین تعداد ماشین ها در جاده ها کمتر می شود و امکان تصادف با ماشین های پر سرعت نیز کمتر خواهد شد.


* کمک فنر در دوچرخه سیستم تعلیق دوچرخه ها برای بالا بردن سطح راحتی و بهره وری آن ها تولید شده است اما به کارگیری آن ها تبعاتی همچون پیچیدگی، گران قیمت بودن و سنگین بودن را در بر دارد. ممکن است با وجود این سیستم، دوچرخه سوار نیاز به استفاده از انرژی بیشتری داشته باشد زیرا سیستم کمک فنر مقداری از انرژی راننده را اتلاف می کند. به همین خاطر است که سیستم تعلیق دوچرخه ها در سال های ۱۸۰۰ معمول بودند، با تولید لاستیک های بادی و کارآمد کنار گذاشته شدند.


امروزه سیستم تعلیق دوچرخه ها به لطف دوچرخه سواری در کوهستان دوباره استفاده می شود.


مهندسین برای اینکه دوچرخه های کوهستان بتوانند از زمین های سخت و ناهموار بالا بروند، ابتدا کمک فنر چرخ جلوی دوچرخه و سپس کمک فنر برای هر دو چرخ جلو و عقب را طراحی کردند.


محققین در آزمایش های علمی خود فواید و مضرات راندن دوچرخه را در ۳ حالت بررسی کردند. دوچرخه با قالب خشک، دوچرخه با کمک فنر چرخ جلو و دوچرخه با هر دو کمک فنر جلو و عقب.


آزمایش ها نشان می دهد که به هنگام عبور از یک مانع ۶ سانتی متری، کمک فنر چرخ جلو نیروهای وارده عمودی را تا ۳۷ درصد و نیروهای وارده افقی را تا ۲۸ درصد کاهش می دهد. این نیروهای افقی سرعت را کاهش می دهند بنابراین اگر بتوان فشار آن ها را کمتر کرد، انرژی کمتری برای به جلو راندن دوچرخه صرف می شود.


* تعادل دوچرخه

دوچرخه برای تعادل باید حرکت کند یک دوچرخه به طور حیرت آوری می تواند در سرعت ۱۲٫۸ کیلومتر بر ساعت یا بیشتر بدون راننده به حرکت خود ادامه دهد. برای این اتفاق تنها چند عامل لازم است اول از همه چرخ جلوی دوچرخه که آن را هدایت می کند، باید آزاد باشد.

دوما هرچقدر محور دسته دوچرخه آزادتر باشد، حرکت دوچرخه مدت بیشتری ثابت می ماند.

سوما توزیع جرم دسته و محور دسته دوچرخه بر مسیر حرکت دوچرخه تاثیر دارد. اگر این سه عامل در تناسب درست با هم وجود داشته باشند باعث ثابت ماندن نیروی محرکه دوچرخه می شوند.


* چرا دوچرخه نمی افتد!؟ این مساله یک دلیل عجیب و جالب توجه دارد. وقتی دوچرخه در حال حرکت به یک سمت منحرف می شود نیروی گشتاور، چرخ جلو را از مسیر مستقیم خارج کرده و می چرخاند، بنابراین دوچرخه حرکتی دایره وار را آغاز می کند. در مقابل سطح جاده نیرویی مایل به مرکز را اعمال می کند و چرخ دوچرخه دوباره به مسیر مستقیم خود بازمی گردد. در واقع نیروی مایل به مرکز، نیروی گشتاور به دوچرخه وارد می کند که از حالت انحراف خارج می شود.


کارل داریس در سال ۱۸۱۷ در مانهیم آلمان دوچرخه ای به نام hobby horse طراحی کرد. برای ساختن این دوچرخه که در صنعت دوچرخه سازی پیشرو بود و یک پیشرفت فنی محسوب می شد، او از چوب درخت زبان گنجشک استفاده کرد. چوب این درخت مرغوب است زیرا شاخه های صافی دارد، به راحتی شکل می گیرد و قطعاتش به هم متصل می شود، همچنین با توجه به وزنش، پوسته محکمی دارد.


بعد از تولید این دوچرخه، طراحی ساختمان دوچرخه ها از نظر فنی و از حیث مواد مورد استفاده، پیشرفت کرد.


امروز با ترکیبات درست، دوچرخه های مطلوب به اندازه کافی محکم، سبک و مقاوم هستند و می توانند با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت از کوه ها پایین بیایند، در جاده های سنگی حرکت کنند و یا پس از ضربه های شدید و ناگهانی سالم بمانند.


سازندگان دوچرخه ها از فلزات، پلیمرها و ترکیبات دیگر استفاده می کنند تا به دوچرخه سواران امکان راندن در مسیرهای طولانی تر با سرعت بیشتر را بدهند. روش های جدید تولید قطعات د وچرخه عبارتند از، تغییر قطر داخلی تیوب ها که باعث می شود از وزن شان کاسته شود اما همچنان مقاوم بمانند، شکل دهی آلومینیوم با آب و غیره.


اولین hobby horse تولید شده ۴۵ (اندکی بیش از ۲۰ کیلوگرم) پوند وزن داشت. امروزه ساختمان دوچرخه ها به حدی سبک است که اتحادیه بین المللی دوچرخه سواران (UCI)، استفاده از دوچرخه های زیر ۱۵ پوند( ۶٫۸ کیلوگرم) را ممنوع کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
ایرانی باهم - کانال تلگرامی

پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهنوردی با همسفرها

فروشگاه
آوا رسا

لوگوی ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • موضوعات

  • حمایت ها
  • همیاران
  • دوچرخه سواری
  • ورزشی
  • آموزش ها
  • خبرها
  • قالب ها
  • ماجراجویان ایرانی

  • برادران امیدوار اولین جهانگردان ایران
  • گروه انسانهای سبز GPG
  • حسین قره داغی ایرانگرد و جهانگرد
  • پروژه شنای طول خلیج فارس
  • امیر خدافرد ایرانگردی با دوچرخه
  • تالش همیشه سبز
  • انجمن دوچرخه سواران اسپادانا
  • پوپه مهدوی نادر دور دنیا با دوچرخه
  • جعفر و نسیم دور دنیا با دوچرخه
  • محمد تاجران دور دنیا با دوچرخه
  • عشق و دوستی مسافران صلح
  • برادران سایکلتوریسم
  • گروه کوهنوردی یاشا سهندیم
  • گـروه دوچـرخـه سـواری تیـبــا
  • از خاطرات سفر
  • گروه کوهنوردی فراز بیرجند
  • کوه نوردی ، سنگنوردی ، پاراگلایدر
  • گروه کوهنوردی و اسکی جام سهند تبریز
  • دیده بان سبز کرمان
  • گردشگری با دوچرخه
  • محیط زیست ایران 5/14
  • گروه کوهنوردی پرستو
  • گروه کوهنوردی آویشوٍ ماسال
  • کوه mountain
  • راه ابریشم با دوچرخه
  • اژدها سواران خلیج فارس تا دریای خزر
  • گروه کوهنوردی زاگرس(بانوان)شهرستان اقلید
  • ایران عزیز .... ایتالیای شگفت انگیز
  • زندگی و سفر با دوچرخه
  • Neghabe Koohestan
  • Yarbod
  • ایران سرزمین من
  • گروه ورزشی هومه
  • بیا تا برویم
  • تی تی


  • دور دنیا با موتور سیکلت
  • گروه دوچرخه سواری آدانا همدان
  • دوچرخه سواری و ایرانگردی
  • دل مشغولیهای من
  • دوچرخه سواران راسخ ایرانگردی
  • سایکل توریسم سفر با دوچرخه
  • دوچرخه سواری کوهستان – اصفهان
  • چرخ به چرخ
  • دوچرخه ها
  • ایرانگردی
  • خاطرات جهانگردی سفر به پنج قاره
  • مشاهده گر
  • دوچرخه من … ملینا
  • پدال سبز
  • زوج جهانگرد
  • گروه دوچرخه سواری آبیدر
  • من و دوچرخه من
  • دوچرخه سواران خراسان رضوی
  • گروه دوچرخه سواری اطلس بوشهر
  • هیئت دوچرخه سواری شهرستان نیزیز فارس
  • گروه کوهنوردی و دوچرخه سواری دماوند بابلسر
  • دوچرخه سواری
  • گردشگری – کوهنوردی. گردشگری. دوچرخه
  • کانون دوچرخه سواران امام رضا (ع)کاشان
  • دوچرخه سواران آراز بایک خوی
  • گروه دوچرخه سواری سیمرغ بابل
  • انجمن دوچرخه سواران بدون مرز (ادب)
  • در مسیر
  • آرازبایک
  • دوچرخه
  • دوچرخه سواران کلهر
  • دوچرخه سواران خرم اباد
  • آدرشک
  • من و پدر
  • دنیای دوچرخه سواری من
  • دوچرخه سواری خراسان رضو ی
  • دوچرخه سواری و سه گانه
  • کمیته دوچرخه سواری عمومی کرمان
  • گزارشهای دوچرخه سواری من
  • کام_______________و کلهر


  • دیده بان حقوق حیوانات
  • دیده بان طبیعت بختیاری
  • دیده بان کوهستان


  • باشگاه کوهنوردی و ورزشهای کوهستانی راسخ
  • گروه کوهنوردان آزاد
  • گروه کوهنوردی کلکچال
  • گردشگران (گلویک عبدالله شوازدستجردبورق)
  • گروه کوهنوردان سیمان بهبهان
  • شهر صخره ها و بهترین لحظات زندگی من
  • گروه کوهنوردی آناهیتا کنگاور
  • گروه کوهنوردی باران کوهستان
  • گروه کوهنوردی دنا اصفهان
  • گروه کوهنوردی و طعبیت گردی نمونه
  • گزارش صعود به قلل و دیواره مرتفع
  • انحمن کوهنوردی دانشگاه صنعتی امیر کبیر
  • تصاویری از طبیعت ایران و هرمزگان
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بخش آسارا
  • گروه کوهنوردی شیدا شهرکرد
  • گروه کوهنوردی پرستو
  • گروه کوهنوردی باران اهواز
  • گروه کوهنوردی آپادانا
  • انجمن کوهنورادن ایران نمایندگی مراغه
  • هیت کوهنوردی کارگران استان البرز
  • هیت کوهنوردی و صعودهای ورزشی اقلید
  • خانه کوهنوردان کرمان
  • گروه کوهنوردی اورست زنجان
  • بهار طبیعت
  • مشق کوه
  • گردشگری
  • گروه کوهنوردی اپحت کرمانشاه
  • باشگاه کوهنوردی ایثار
  • انجمن پزشکی کوهستان ایران
  • حفاظت محیط زیست آذز بایجان شرقی
  • انجمن کوهنوردان زنجان
  • هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی دامغان
  • گروه کوهنوردی دنا اصفهان
  • تصاویر کوهنوردی من
  • باشگاه گردشگری خراسان
  • گروه کوهنوردی زرین دلیر
  • گروه کوهنوردی ساولان داغی میانه
  • خانه کوه نوردان شهرستان قدس
  • کوهنوردی و سنگنوردی دامغان
  • کوهنوردی – Mountaineering
  • قلب من در کوهساران
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی بوکان
  • تیم کوهنوردی k2 دانشگاه پیام نور بوکان
  • کانــون کوهنـــوردی فرهنگســــــرای بهمن
  • همه ی ما
  • کوهساران
  • کوه و کوهنوردی در گیلان
  • گروه کوهنوردی و کوه گشت کهبد صفه
  • هیت کوهنوردی شهرستان بهار
  • انجمن کوهنوردان قم
  • گروه کوهنوردی فاتحان کویر اردکان
  • Zirve (اوج)
  • تیم کوهنوردی جوانان ریباز سردشت
  • باشگاه کوهــنوردی سـامـان همــدان
  • آتش در کوهستان
  • گروه کوهنوردی صفا گنبد کاووس
  • اکیپ جوانان تهران
  • امید مادران زمین
  • مجله خبری گروه کوهنوردی و غارشناسی آرش سنندج
  • گروه کوهنوردی شمس
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات
  • هیئت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی
  • کانون کوهنوردان سنندج
  • باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی ئاورین بوکان
  • غار نورد
  • KARST
  • گروه کوهنوردی قاجر قروه
  • Hamtanab
  • Greenblog
  • وسعت سبز
  • کوه-فلسفه
  • یاسین کوه
  • زوج کوهنورد
  • گروه کوهنوردی شقایق آمل
  • گروه کوهنوردی و کمپینگ الوند شهرستان آمل
  • گروه کوهنوردی مهرورزان قزوین
  • گروه امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان همدان
  • گروه کوهنوردی می سی نو
  • گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم
  • گروه گردشگری و کوهنوردی باچون توریسم
  • کوه ، سفر ، طبیعت
  • گروه کوهنوردی طبرستان جوان بابل
  • گروه کوه نوردی البرز دامغان
  • کوه نوردان مروارید
  • گروه کوهنوردی لرا
  • ندای کوهستان
  • باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز
  • هیئت کوهنوردی کارگران استان گیلان
  • دســــت نوشت کوهنورد
  • جهانگردی خاطرات یک ولگرد
  • انجمن حافظان محیط زیست بادرود
  • کلاغ ها
  • کوهنوردی کوهستان شهرستان مینودشت
  • همراه کوه
  • باشگاه کوهنوردی ملکان
  • گروه کوهنوردی پارسه برازجان
  • کوهنوردان تبریز
  • انجمن کوهنوردان ایران-شهر سلطانیه
  • گروه کوهنوردی توانا
  • پایگاه اینترنتی کوه‏نوردان کلاردشت
  • انجمن کوهنوردان ایران
  • گروه کوهنوردی فراز تهران
  • کوهنوردی زلان
  • گروه کوهنوردی و گردشگری داغ داش قشقایی
  • وبلاگ کوه نوردی وصعودهای ورزشی گل کوه
  • هیئت کوهنوردی و صعود های ورزشی چالوس
  • انجمن کوهنوردان مهاباد
  • گروه کوهنوردی طبیعت مشهد
  • گروه کوهنوردی آریوبرزن شیراز
  • مدرسه کوهنوردی کول تاک
  • عشق کوهنوردی
  • سنگ نوردان
  • قلــّــــه توچــــــال
  • کانون کوهنوردان اوراز مهاباد
  • ورجین
  • طغیان
  • گروه کوهنوردی نسل جوان
  • دیار الوند
  • گروه کوهنوردی خلیج پارس
  • گروه کوهنوردی شاهین اراک
  • گروه کوهنوردی فراز
  • گروه کوهنوردی دماوند رشت
  • یافته کوه
  • نشاط کوهستان
  • k2 تیم کوهنوردی دانشگاه پیام نور بوکان
  • کوهیاران
  • گروه کوهنوردی کوور
  • کوه نوردی، ورزش و سلامتی
  • گروه کوهنوردی علم تبریز
  • غارنورد
  • گروه کوهنوردی طرلان گرگان
  • باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور
  • کوهنوردی بانوان
  • کوهنـوردان ... البرز
  • گروه کوهنوردی تاراز شهرکرد
  • هیئت کوهنوردی سامان
  • گروه کوهنوردی اِئل داغی
  • کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان نیشابور
  • گروه کوهنوردی تهران
  • کوهنوردی و صعودهای ورزشی ساوه
  • کوهنـوردان سایپا
  • گروه کوهنوردی آزنا - شهرستان گرمی
  • هیات کوهنوردی شهرستان بجنورد
  • هیأت کوهنوردی شهرستان بناب
  • تیم کوهنوردی زلان
  • گروه کوهنوردی هدایت نیشابور
  • جمع کوهنوردان
  • هیات کوهنوردی هشترود (سرسکند داغچیلاری)
  • کوهستان
  • ترانگو
  • گروه کوهنوردی کوهیاران پارس ـ شیراز
  • گروه کوهنوردی مهربانک کشاورزی
  • صعودهای کوهنوردی
  • برنامه گروههای کوهنوردی اصفهان
  • بن سرخ
  • گروه کوهنوردی آزنا - شهرستان گرمی
  • گـــروه کوهنـــوردی رضــوان اربعـه کاشان
  • گروه سنگ نوردی لوکوموتیو نقده
  • کوهنوردی ساوه
  • سایت کوهنوردی چکاد ساری
  • دوستان کوهستان
  • گروه کونوردی فراز لاهیجان
  • گروه کوهنوردی و سنگنوردی سهند
  • گروه طبیعت گردی و کوهنوردی مخمل چمن
  • لاوی ته ره غه
  • گروه کوهنوردی آرین اصفهان
  • کوهنوردی طلبگی
  • هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی اقلید
  • رقص طوفان
  • هیئت کوهنوردی شهرستان بهار
  • باشگاه کوهنوردی یاران امیدوار بندر امام
  • کوهنوردان راستوند - شازند
  • گروه کوه نوردی همنورد
  • کوهنوردی زندگی و لذت آزادی در اوج بلندی ها
  • امید کوهستان
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی لارستان
  • فاتحان خورشید ( طلوع سپیده)
  • برنامه های کوهنوردی و سنگنوردی دامغان
  • گروه کوهنوردی کوروش شمیران
  • گروه کوهنوردی آلام کال
  • کوهنورد تنها امیر
  • گروه کوهنوردی بانوان همیار بجنورد
  • گروه کوهنوردی زاگرس شهرکرد
  • کوهستان
  • علم کوه-گرده آلمانها
  • هیت کوهنوردی شهرستان ارومیه
  • گروه کوهنودری آناهیتا گنگاور
  • انجمن کوهنوردان ایران نمایندگی مراغه
  • خاطرات یک کوهنورد
  • گروه کوهنوردی و طبیعت گردی نمونه
  • گروه کوهنوردی زاگرس اقلید
  • گروه کوهنوردی کانون بازنشستگان
  • کوهنوردی - غارنوزدی - طبیعت گردی گلبرف
  • گروه کوهنوردی آوا
  • سیاه کوه
  • باشگاه کوه نوردی کانون هماهنگی شوراها
  • انجمن کوهنوردان بروجرد
  • هیئت ورزش های جانبازان و معلولین البرز
  • گروه کوهنوردی فجر الزهرا(س)-خانوادگی
  • علم کوه-گرده آلمانها
  • گروه کوهنوردی وطبیعت گردی هامون نجف آباد
  • گروه کوهنوردی فراز سرخنکلاته
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی چناران
  • گروه کوهنوردی شرکت پارس تابلو
  • سفر نامه و گردشگری
  • گروه طبیعت گردی پرچین
  • کوه نوردی ساوه
  • هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهر قدس
  • گروه کوه نوردی نوتاش
  • گروه کوهنوردی ازکهن
  • گروه سنگنوردی و کوهنوردی پاسارگاد
  • گروه کوهنوردی شهرکرد
  • گروه کوهنوردی زاگرس
  • گروه کوهنوردی اوراز
  • زیستکوه
  • همنورد من
  • باشگاه کوهنوردی سبکاد
  • کوهنورد محکم باش پیروز پاینده باش...
  • سفر نویس
  • ایران را بگردیم